iran
iran


فرو رفتن در غم و اندوه هیچ کس را در دین مومن نمی سازد

نوشته شده در تاريخ جمعه 26 اسفند 1398برچسب:, توسط مهرداد تولایی |

برای دانلود کتاب روی دانلود کلیک کنید

محل دانلود                                      اسم کتاب
تعداد برگ
دانلود  کتاب آسمانی اوستا      546
دانلود کورش بزرگ الگو و پدر صلح وحقوق بشر جهان      13
دانلود ملاقات فیثا قورس با زرتشتیان       6
دانلود  اندیشه های زرتشت      23
دانلود ارتش خشایارشاه     38
دانلود دانش در ایران وتاثیر آن بر جهان      17
دانلود دانش وآغاز نهادهای دانش در ایران باستان     20
دانلود گاتاها و تاثیر آن بر دانش در ایران باستان و جهان     20
دانلود بی هنران بدانند ایران تمدنی بیش از 10هزار سال دارد     10
 دانلود  چرا در شب یلدا انار می خوریم      4  
 دانلود  زرتشت و دین ایرانی     46
 دانلود  هوخشتره بنیانگذار شاهنشاهی ایران     31
 دانلود  شاهنشاهی هخامنشی(بخش دوم)     37
 دانلود  تئوری سیاسی شاهنشاهی     26
 دانلود  خشایارشاه و یونانیان (گفتارپنجم)     41
 دانلود  نقش تمدن ایران باستان در خاورمیانه     27
 دانلود  نقش فرهنگ ایرانی در تحول ادیان خاورمیانه     24
 دانلود  آیین مانی      4
 دانلود  ارمنستان در دوره هخامنشیان      8
دانلود اساس ایرانی و بابلی استوره ی آدم ـ حوا      6
دانلود فروپاشی شاهنشاهی ایران-سلطه تازی بر ایران    338    
دانلود کتاب کامل پیدایش ایران      ♥
 دانلود  پادشاهی ماد      22
دانلود تاریخ قبل ماد  
دانلود جنگ ایران ورم      42
دانلود کام بوجیه و تسخیر مصر      26
دانلود جانشینان خشیار شاه      52
دانلود شاهنشاهی ساسانی      48
دانلود اطلس تاریخ ایران     238
دانلود  شاپور اول-احیای شکوه ایران      29
دانلود اموزش خط اوستایی      40
دانلود  آیین زرتشت      36
دانلود  آموزش خط میخی      15
دانلود  ادیان ایران باستان    249
دانلود  2قرن سکوت    280
دانلود  دریای مازندران    287
دانلود  ایران پیش از آریاییها    125
دانلود  فروپاشی ساسانی      36
دانلود  داریوش بزرگ      30
دانلود نام دریای پارس(خلیج پارس)    207
دانلود کورش بزرگ      43
دانلود نامنامه کردی      33
دانلود سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران    143
دانلود معماری هخامنشیان      14
دانلود  تاریخ سیاسی ایران باستان    306
دانلود  شاهنشاهی جهانی ایران    295
دانلود  زرتشت      40

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 آذر 1398برچسب:آموزش خط اوستایی,آموزش خط میخی,شاپور اول-احیای شکوه ایران,اطلس تاریخ ایران,شاهنشاهی ساسانی,جانشینان خشیار شاه,کام بوجیه و تسخیر مصر,جنگ ایران ورم,تاریخ قبل ماد,پادشاهی ماد,کتاب کامل پیدایش ایران,فروپاشی شاهنشاهی ایران-سلطه تازی بر ایران,اساس ایرانی و بابلی استوره ی آدم ـ حوا, ارمنستان در دوره هخامنشیان,آیین مانی,نقش فرهنگ ایرانی در تحول ادیان خاورمیانه,نقش تمدن ایران باستان در خاورمیانه,خشایارشاه و یونانیان (گفتارپنجم),تئوری سیاسی شاهنشاهی,شاهنشاهی هخامنشی(بخش دوم),هوخشتره بنیانگذار شاهنشاهی ایران,زرتشت و دین ایرانی,چرا در شب یلدا انار می خوریم,بی هنران بدانند ایران تمدنی بیش از 10هزار سال دارد,گاتاها و تاثیر آن بر دانش در ایران باستان و جهان,دانش وآغاز نهادهای دانش در ایران باستان,دانش در ایران وتاثیر آن بر جهان , ارتش خشایارشاه,اندیشه های زرتشت , آسمانی اوستا ,کورش بزرگ الگو و پدر صلح وحقوق بشر جهان,ملاقات فیثا قورس با زرتشتیان, توسط مهرداد تولایی |

فرهنگ ایرانی فرهنگ جشنها و شادیها بود. مراسم سالگرد و ماهگردِ عزا نداشتیم.  در فرهنگ ایرانی جشن گرفتن و شادی کردن عبادت بود. جشنهای هفتگی داشتیم هر هفته یک روز جشن می‌گرفتیم و آن روز را «آذینگ» می‌نامیدیم. جشنهای ماهانه داشتیم. و جشنهای سالانۀ نوروز و مهرگان و سده. روح فرهنگِ ایرانی شاد زیستن و شادی آفریدن برای همگان بود. در فرهنگ ایرانی مردم را به‌ عزا واداشتن از گناهان بود. ایران سرزمین ساز و سرود بود. ایران سرزمین شادیها و ساز و آواز و رقصهای جمعی در فضای باز بود.   در فرهنگِ ایرانی دروغ بزرگترین گناه شمرده می‌شد. ایران سرزمین نجیبان و پاکان بود، سرزمین بزرگواران بود، سرزمین بردباران بود، سرزمین همزیستی برادرانۀ باورها و دینها و مذهبها بود، سرزمین آزادگان بود.

نوشته شده در تاريخ شنبه 16 ارديبهشت 1398برچسب:, توسط مهرداد تولایی |

قرداد ترکمنچای و گلستان باید لغو شود.

 

وقت ان است که از هر قوم (ازبکها - تاجیکها - ترکمنها – کردها – پارسها) دست

 به دست هم دهیم.

 

درود خداوند به تمام ایرانی ها

این موضوع همیشه مطرح بوده که ایرانیان حتی اگر به بدترین نحو به زمین بخورد، دوباره مثل کوهی به پا میخیزد و انتقام خود را از ظلم میگیرد.

تاریخ ایران که اولین فرهنگ موجود در دنیا به شمار می اید، کورشی دارد که چنین کرد، شاه عباسی دارد که چونین کرد و نادرشاهی داشت که چنان کرد و...... بیشمار است انسانهایی که قدرت ایرانی را به رخ جهانیان میکشند.

ما بدون تجهیزات هشت سال با کشوری که قدرت جهانی پشت ان بود جنگ کردیم، و یک ملیون شهید دادیم. من به عنوان یک ایرانی میگم که اگر لازم باشه 80 سال جنگ میکنیم و 10 ملیون شهید میدهیم ولی غیرت و ناموس و یک وجب از خاک خود را به بیگانه نخواهیم داد.

قرار داد ننگین ترکمنچای و گلستان باید لغو شود.این امر نه نیازی به لشگر کشی و نه نیازی به جنگ دارد . تنها حمایت فرهنگی دولت و مردم از برادران و خواهران ایرانیشان در سرزمینهای شمالی ایران راهکاری سازنده و مفید خواهد بود . به یاری خداوند این روزها صداهای گوناگونی را از طرف دولت و مردم برای الحاق ایران شمالی ( جمهوری آران یا آذربایجان ) به بدنه ایران می شنویم که این امر نیازمند یاری تک تک ما مردم ایران است.

 

ایران باستان

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 فروردين 1398برچسب:, توسط مهرداد تولایی |

دروود بر ایرانیان 

به همه کسانی که دوست دارن بدانن مجریهای بی بی سی یا bbcpersian چطور ادمهایی هستن درخواست میکنم این فیلم را ببینند

فیلم توهین به تمدن ایرانی  دانلودفیلم

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:توهین به تمدن ایرانی,بی بی سی,bbcpersian, توسط مهرداد تولایی |

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 آبان 1392برچسب:, توسط مهرداد تولایی |

 

اولین رفتارهای فرهنگی انسان در ایران با ساخت ابزارهای سنگی گوناگون در دوران پارینه سنگی آغاز شد، دوران پارینه سنگی شامل سه دوره کهن، میانی و نوین می‌شود، آثار بدست آمده از این دوران در ایران بیش‌تر از دورهٔ پارینه سنگی نوین است که از کاوشگاه‌هایی چون کشف رود خراسان، لدیز سیستان، هومیان کوهدشت و دره هلیلان در لرستان، غار شکارچیان و غار دو اشکف در کرمانشاه و... بدست آمده‌اند. در این دوران آدمی افزون بر گردآوری خوراک و شکار بخشی از خوراک خود را ذخیره می‌کند، با گذر از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی از حدود دوازده هزار سال پیش ساکنان خاور نزدیک از جمله ایران دوره فرهنگی و تمدنی نوسنگی، را آغاز می‌کنند. دوران نوسنگی با اهلی کردن گیاهان و حیوانات و شکل گیری نهایی روستاها همراه بود و تا هزاره پنجم قبل از میلاد ادامه یافت. در دوران نوسنگی بشر با ساخت سفال، ایجاد فضاهای معماری و ارتقاء سطح صنعت خود، گامی دیگر در ترقی خود برداشت. یادگارهای دوره نوسنگی در ایران از محوطه‌هایی چون تپه سیلک در کاشان، چشمه علی تهران، تپه حصاردامغان، تپه گیان نهاوند، تپه باکونفارس، شهرستان سراب، گودین تپهو گورانو گنج درهدر کرمانشاه و شوشدر خوزستان و... بدست آمده‌است. با گذر از دوران نوسنگی ایران همچون سرزمینهای اطراف خود در آسیای غربی وارد دورانی شد که تولید انبوه فلز، گذر از روستانشینی به شهرنشینی، استفاده از خط و نگارش و به کار بردن نشانه‌ها، گسترش بازرگانی، معماری، بهره‌مندی از تاریخ، ادبیات و هنر از ویژگی‌های آن دوران است.
بدست آمدن شهرک ویژهٔ ذوب و دستاورد فلز در اریسمان، ساخت سفالینه‌های برنگاریده و منقوش و چیزهای دینی و... گویای نقش ایران در گردونه رشد و گسترش دانشوارانه، صنعتی و معنوی بشر است. روندی که در آینده با آغاز دوران آهن و ورود گروه‌های آریایی به پشته و فلات ایران ادامه پیدا کرد. در دوران آهن اوجی دیگر از نیرو و نوآوری و سازماندهی شهرنشینی ایرانی نقش می‌بندد و یادگارهای باشکوهی همچون زیگورات چغازنبیل، (۱۲۵۰قبل از میلاد معبد باباجان و... شکل می‌گیرند.
در آغاز هزاره یکم دولت‌هایی همچون مادها، ایلامی‌ها(ایلام نوین) و... در جاهای گوناگون ایران تاسیس می‌شوند و به رودررویی با فرمانروایی دستدراز و متجاوز آشوری در میانرودان(بین النهرین) می‌پردازند و کم کم برای رودررویی بهتر در برابر فرمانروایی آشوری و دستدرازی‌های آنان به ایران بایکدیگر در قالب فرمانروایی ماد یکی می‌شوند.

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, توسط مهرداد تولایی |

خط میخی تاریخ چند هزار ساله ما/یک خط تنها نیست یک فرهنگ آریایی است

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 آبان 1391برچسب:, توسط مهرداد تولایی |

 خط میخی تاریخ چند هزار ساله ما/یک خط تنها نیست یک فرهنگ آریایی است

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:آموزش خط میخی, توسط مهرداد تولایی |

سروش روز

در ماه فروردین علاوه بر عید نوروز چند جشن دیگر هم وجود داشت، یکی در روز ششم، که زادروز زرتشتدر نظر گرفته شده‌است (که فاقد منبع تاریخی است)، روز نوزدهم جشن فروردگانو دیگری جشن سروش روز بود. این روز از این روی فرخنده دانسته می‌شد که به سروشاختصاص داشت و سروش فرشته‌ای است که شب را مراقبت می‌کندبه غیر از سروش روز در روز هفدهم هر ماه نیز سروش نام دارد. در برهان قاطعآمده‌است که نیک است در این روز دعا کردن و به آتشکده رفتن.
جشن آبانگاه
در روز دهم ماه فروردین جشنی برگزار می‌شده‌است، موسوم به آبانگاه که آنهم با آب و باران و مراسمی در تقدیس آن مربوط است.
جشن خزان
گویا دو جشن تحت عنوان خزان برگزار می‌شد. جشن خزان نخستین و جشن خزان دوم. اولی در روز هشتم شهریور ماه و دومی روز اول مهر.
سیرسور
در روز چهاردهم دیماه رسم بود که خوراک‌هایی با سیرطبخ کرده و بخورند. از آنجا که به اعتقادایرانیان باستان در این روز بود که دیوانبر جمشیدچیره شدند و او را کشتند بنابراین رسومی را برای دفع دیوان داشتند که یکی از آن ها خوردن سیر بود. آنان سیر را با غذا می‌خوردند یا آن را درون گوشت می‌نهادند و می‌پختند.
جشن بتیکان
روز پانزدهم از ماه دی یعنی روز دی به مهرکه دیبگاننیز خوانده شده، عامهٔ مردمی جشنی موسوم به بتیکانداشته‌اند. در این روز مردم برای از بین بردن موجودات زیان‌رسان از خمیر یا گل تندیسی از آدمی ساخته و آنرا در مدخل در یا راهرو خانه‌ها می‌نهادند، بعداً این مجسمه را می‌سوزاندند.
جشن گاوگیل
شانزدهمین روز از ماه دی که به نام ایزدمهر نام گذاری شده جشن گاوگیل یا کاوکیل واقع بوده استسبب این جشن را گفته‌اند مملکت ایران در این روز از ترکستانجدا شده و گاوهایی که ترکستانیان از ایرانیان به یغما برده بودند، پس گرفته‌شد.
جشن بادبره
وجه تسمیهٔ این جشن به عنوان آن است یعنی بادبره. گویند هفت سال در ایران باد نیامد. در این روز شبانی پیش کسری آمده گفت «دیشب آن مقدار باد آمد که موی بر پشت گوسفندان بجنبید.» پس در آن روز نشاطی کردند و خوشحالی نمودند و به این روز به یادگار به بادبره شهرت یافت. ابوریحان بیرونی می‌گوید در قمو حوالی آن باد روز با مراسم بسیار مفصلی که با شادی و پایکوبی همراه‌است برگزار می‌شود و بازاری تدارک می‌بینند که در آن بازار وسایل شادی و رفت‌وآمد و گونه‌ای کارناوالبرپا می‌گردد. اما در اصفهاناین روز را کژین می‌نامند و جشنی تدارک می‌شود به مدت یک هفته و چون جشن‌های بزرگ به طول می‌انجامد
یلدا
واژهٔ یلدااز زبان سریانیو به معنای تولد است و سبب این نام گذاری را چنین دانسته‌اند که در پایان این شب دراز که اهریمنیاست خورشیدیا مهرمتولد می‌شود و تاریکی را از میان می‌بردیلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می‌کردند، سابقه‌ای چند هزار ساله دارد و از رسوم ویژه آریایی‌هاست. اقوام قدیم هندوایرانیو هندواروپاییجشن تولد آفتاب را آغاز زمستان می‌گرفتند به ویژه ژرمنی‌ها عید تولد آفتاب را در آغاز زمستان گرفته و آن را به خدای آفتاب نسبت می‌دادند و این بی‌تناسب هم نیست، چه واقعاً آغاز زمستان مثل تولد جدید خورشید است. آشکار است که به موجب بلندترین شب که تاریکی که مظهر اهریمنبود بیشتر در زمین می‌پایید، این شب را نحس و بدیمن می‌شمردند. در شب یلدا جهت رفع این نحوست، آتش می‌افروختند، گرد هم جمع می‌شدند و خوان ویژه می‌گستردند. این سفره جنبهٔ دینی داشت و مقدس بود.
جشن بمو
جشن بمو بزرگترین و مهمترین جشن مانویان بوده‌است که در شهریور روز از شهریور ماه برابر با چهارم شهریور از گاهشماری مانوی برگزار می‌شده‌است. این جشن پس از قتل‌عام مانویان به فراموشی سپرده شد
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, توسط مهرداد تولایی |